ΛΑΝΚΑΒΑΤΑΡΑ ΣΟΥΤΡΑ – Κεφ.2 [ΣΥΛΛΟΓΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΤΑΡΜΑΣ] – 20. [Οι Πέντε Κατηγορίες της Πνευματικής Ενόρασης]

[ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ]

ΣΥΛΛΟΓΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΤΑΡΜΑΣ

XX

Οι Πέντε Κατηγορίες της Πνευματικής Ενόρασης

Περαιτέρω, πάλι, Μαχαμάτι, υπάρχουν πέντε ομάδες ατόμων, όπου κάθε μία από αυτές επιτυγχάνει τη δική της [πνευματική] ενόραση. Ποιές είναι αυτές οι πέντε; Είναι: (1) η ομάδα των ατόμων των οποίων η ενόραση ανήκει στο όχημα των Σραβάκας· (2) η ομάδα των ατόμων των οποίων η ενόραση ανήκει στο όχημα των Πρατυεκαβούδδας· (3) η ομάδα των ατόμων των οποίων η ενόραση ανήκει στο όχημα των Ταθαγκάτας· (4) η ομάδα του αορίστου χαρακτήρα- και (5) η ομάδα των ατόμων για τα οποία καμμία ενόραση δεν είναι δυνατή.

Πώς μπορεί κάποιος. Μαχαμάτι, να γνωρίσει την ομάδα των ατόμων των οποίων η ενόραση ανήκει στο όχημα των Σραβάκας; Υπάρχουν άτομα που θα νιώσουν ανατριχίλα σε όλο τους το σώμα ότα ν γνωρίζουν και αντιλαμβάνονται τη φύση των Σκάντας, των Ντάτους και των Αγιατάνας, (καθώς) και [τι εννοείται με τα] γενικότης και ατομικότης· η διάνοια τους θα σκιρτήσει με χαρά γνωρίζοντας και εφαρμόζοντας αυτά που ανήκουν στην εμφάνιση και όχι εφαρμόζοντας αυτά που γνωρίζουν σχετικά με την αδιάκοπη αλυσίδα της αιτιότητας, —τέτοια άτομα, Μαχαμάτι, λέγεται ότι είναι από την ομάδα (εκείνη) της οποίας η ενόραση ανήκει στο όχημα των Σραβάκας. Έχοντας (την εμπειρία) μίας ενορατικής κατανόησης για το όχημά τους, διαμένουν στο πέμπτο ή στο έκτο στάδιο, όπου καταργούν την ανάδυση των παθών αλλά όχι (και) τη δύναμη της συνήθειας- αυτοί δεν έχουν ακόμη διαβεί πέραν από την ασύλληπτη μεταμόρφωση του θανάτου, και ο λιονταρίσιος βρυχηθμός τους είναι: «Η ζωή μου είναι αφανισμένη, η ηθικότητα μου είναι καθιερωμένη κ,λπ.»· αυτοί τότε θα αυτοπειθαρχηθούν στη χωρίς-εγώ-κατάσταση των ατόμων και τελικά θα κερδίσουν τη γνώση της Νιρβάνα.
Πάλι, Μαχαμάτι, υπάρχουν άλλοι οι οποίοι, πιστεύοντας σε τέτοια πράγματα όπως: εγώ, ον, ζωτική αρχή, τροφός, υπέρτατο πνεύμα ή προσωπική ψυχή, θα αναζητήσουν τη Νιρβάνα σε αυτά. Πάλι, Μαχαμάτι, υπάρχουν ακόμη άλλοι οι οποίοι, βλέποντας ότι όλα τα πράγματα υφίστανται εξαρτώμενα από αίτια, θα αναγνωρίσουν, σε αυτό, τον δρόμο προς τη Νιρβάνα. (64) Αλλά, Μαχαμάτι, καθώς δεν έχουν ενόραση για τη χωρίς-εγώ-κατάσταση των πραγμάτων, δεν υπάρχει απελευθέρωση γι’αυτούς. Αυτό, Μαχαμάτι, είναι το λάθος που κάμουν εκείνοι του οχήματος των Σραβάκας και οι φιλόσοφοι στη δική τους ενόραση, θεωρώντας τη μη-απελευθέρωση σαν απελευθέρωση. Κατά συνέπειαν, Μαχαμάτι, οφείλεις να αυτοπειθαρχηθείς προκειμένου να αποφύγεις αυτήν τη λανθασμένη άποψη.
Τώρα, Μαχαμάτι, στην ομάδα του οχήματος των Πρατυεκαβούδδας ανήκουν αυτοί που θα χύσουν δάκρυα και θα νιώσουν ανατριχίλα σε όλο τους το σώμα όταν τους επιδειχθεί η ενόραση των Πρατυεκαβούδδας. Όταν αποκαλύπτεται σε αυτούς η διδασκαλία του να κρατηθούν μακριά από κοινωνικές σχέσεις και μπλεξίματα, του να μην προσκολλώνται στον εξωτερικό κόσμο και τις πολλαπλές του μορφές, του να εκπληρώνουν θαυμαστές δυνάμεις με τις οποίες αυτοί (να) μπορούν να χωρίσουν το σώμα τους και να εμφανισθσύν διπλά ή να εκπληρώσουν τις μεταμορφώσεις, έτσι αυτοί ελεούνται (=έτσι μπαίνουν στην υπόθεση του οχήματος των Πρατυεκαβούδδας). Αναγνωρίζοντας ότι αυτοί είναι από την ομάδα της οποίας η ενόραση ανήκει στο όχημα των Πρατυεκαβούδδας, οι λόγοι τους θα είναι σε συμφωνία με την ενόραση του οχήματος των Πρατυεκαβούδδας. Αυτό είναι, Μαχαμάτι, το χαρακτηριστικό γνώρισμα της ομάδας των ατόμων των οποίων η ενόραση ανήκει στο όχημα των Πρατυεκαβούδδας.
Τώρα, Μαχαμάτι, στην ενόραση που ανήκει στην ομάδα του οχήματος των Ταθαγκάτας διακρίνονται τρεις όψεις. Αυτές είναι:
(1)    μία ενόραση με την οποία βλέπει κανείς μέσα στην καθεαυτού φύση των πραγμάτων, η οποία είναι μη-καθεαυτού-φύση· (2) μία εξυψωμένη ενόραση η οποία είναι η επίτευξη της αυτοπραγμάτωσης- και (3) μία ενόραση μέσα στην απεραντοσύνη των εξωτερικών Βουδδικών χωρών. Όταν, Μαχαμάτι, αποκαλύπτονται αυτές οι τρεις όψεις η μία κατόπιν της άλλης και όταν αποκαλύπτεται επίσης το ασύλληπτο βασίλειο της Αλαγιαβιζνάνα, όπου σώμα, ιδιοκτησία και διαμονή βλέπονται πως είναι η εκδήλωση του ίδιου του Νου, (αν) ένας άνθρωπος δεν φοβηθεί ούτε τρομοκρατηθεί ούτε δείξει κανένα σημείο φόβου- τότε, ένας τέτοιος (άνθρωπος) είναι που γίνεται γνωστός σαν ένας από αυτούς που ανήκουν στην ομάδα των οποίων η ενόραση ανήκει στο όχημα των Ταθαγκάτας. Αυτό, (65) Μαχαμάτι, είναι το χαρακτηριστικό γνώρισμα της ενόρασης εκείνων οι οποίοι ανήκουν στο όχημα των Ταθαγκάτας.
Πάλι, Μαχαμάτι, όταν σε έναν άνθρωπο αποκαλυφθούν αυτές οι τρεις μορφές της ενόρασης, αυτός μπορεί έτσι να επιδιώξει να αυτοπειθαρχηθεί σε αυτές. Αυτό, Μαχαμάτι, είναι το στάδιο της προπαρασκευής για την καθιέρωση της ομάδας του. Η καθιέρωση αυτή υφίσταται προκειμένου να του επιτρέψει να μπορέσει να φθάσει την κατάσταση της χωρίς-εικόνα-κατάστασης. Αλλά ο Σραβάκα ο οποίος θα εξαγνίσει την καθ' έξιν μηχανιστική ενεργειακή αντίδραση των παθών του επιτυγχάνοντας μία εσωτερική αντίληψη μέσα στην Αλάγια και βλέποντας μέσα στη χωρίς-εγώ-κατάσταση των πραγμάτων, θα εγκαταστήσει τον εαυτό του στην ευδαιμονία του Σαμάντι και τελικά θα επιτύχει το σώμα της Ταθαγκατατότητας.[43]





[43]      Αυτό που δηλώνεται για την ομάδα του απροσδιόριστου χαρακτήρα δεν είναι αρκετά σαφές.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου