[ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ]
ΣΥΛΛΟΓΗ ΟΛΩΝ ΤΩΝ ΝΤΑΡΜΑΣ
XIΙ
Λογική γιά τα Κέρατα του Λαγού
Ο Ευλογημένος είπε: Υπάρχουν μερικοί
φιλόσοφοι, Μαχαμάτι, οι οποίοι είναι κυριευμένοι από αρνητισμό, σύμφωνα με τη
φιλοσοφική άποψη των οποίων η μη-ύπαρξη των κεράτων του λαγού εξακριβώνεται
μέσω της χωριστικοποιούσας διανοίας η οποία επιβεβαιώνει ότι η καθεαυτού-φύση
των πραγμάτων παύει να υπάρχει μαζί με την καταστροφή των αιτίων τους και λένε
ότι όλα τα πράγματα είναι ανύπαρκτα, ακριβώς όπως τα κέρατα του λαγού.
Πάλι, Μαχαμάτι, υπάρχουν άλλοι οι
οποίοι, βλέποντας (τις) υφιστάμενες διακρίσεις στα πράγματα όσον αφορά τα
στοιχεία, τις ποιότητες, τα άτομα, τις ουσίες, τους σχηματισμούς και τις
θέσεις, και, προσκολλημένοι στην έννοια ότι τα κέρατα του λαγού είναι
ανύπαρκτα, υποστηρίζουν ότι ο ταύρος έχει κέρατα.
Υπάρχουν, Μαχαμάτι, εκείνοι οι οποίοι
έχουν ριχθεί μέσα στον δυαδιστικό δρόμο της σκέψης, όντας ανίκανοι να
κατανοήσουν την αλήθεια του Μόνον-Νους· αυτοί επιθυμούν να χωριστικοποιούν έναν
κόσμο ο οποίος είναι του ίδιου του Νου. Το σώμα, η ιδιοκτησία και η διαμονή,
Μαχαμάτι, έχουν την ύπαρξή τους μόνον όταν προσμετρώνται με χωριστικότητα. (52)
Τα κέρατα του λαγού ούτε είναι ούτε δεν είναι- καμμία χωριστικότης
δεν μπορεί να γίνει σχετικά με αυτά. Έτσι είναι, Μαχαμάτι, με όλα τα πράγματα,
για τα οποία ούτε ύπαρξη ούτε μη-ύπαρξη μπορεί να βεβαιωθεί- μην
έχεις χωριστικότητα σχετικά με αυτές!
Πάλι, Μαχαμάτι, εκείνοι οι οποίοι
έχουν προχωρήσει πέραν από (την) ύπαρξη και μη-ύπαρξη, δεν τρέφουν πλέον τη
σκέψη ότι ο λαγός δεν έχει κέρατα- διότι αυτοί δεν σκέπτονται ποτέ
ότι ο λαγός δεν έχει κέρατα εξαιτίας της αμοιβαίας σχέσης, ούτε σκέπτονται ότι
ο ταύρος έχει κέρατα- διότι έσχατη ουσία δεν μπορεί να αποκτηθεί με
όση λεπτομέρεια και αν συνεχισθεί η ανάλυση των κεράτων ακόμη και (μέχρι) τη
μικρότερη υλική υποδιαίρεση γνωστή ως άτομο: [δηλαδή], η κατάσταση στην οποία
πραγματοποιείται η ευγενής σοφία είναι πέραν από (την) ύπαρξη και μη-ύπαρξη.
Κατά τη στιγμή εκείνη ο Μαχαμάτι ο
Μποντισάττβα Μαχασάττβα είπε στον Ευλογημένο: Ευλογημένε, αυτός δεν είναι ο
τρόπος που βλέποντας πώς λαμβάνει χώραν η χωριστικότης εμείς συνεχίζουμε να
αναφερόμεθα σε αυτήν τη μη-ανάδυση της χωριστικότητας και να συνάγουμε ότι τα
κέρατα δεν υπάρχουν;
Ο Ευλογημένος είπε: Όχι, Μαχαμάτι,
πράγματι, η μη-ύπαρξη των κεράτων δεν έχει σχέση με τη μη-ανάδυση της
χωριστικότητας. Γιατί αυτό δεν είναι έτσι; Διότι υπάρχει χωριστικότης
οφειλόμενη στην ιδέα των κεράτων. Πράγματι, Μαχαμάτι, εξαρτώμενη από την ιδέα
των κεράτων λαμβάνει χώραν η χωριστικότης. Και εξαιτίας αυτής της εξάρτησης της
χωριστικότητας από την ιδέα των κεράτων, Μαχαμάτι, και εξαιτίας αυτής της
σχέσης της εξάρτησης και ξέχωρα από τη σχέση διαφοράς και μη-διαφοράς (ανγιανάνγια),
ομιλεί κανείς για τη μη-ύπαρξη των κεράτων του λαγού, σίγουρα
όχι εξαιτίας της σχέσης [προς τα κέρατα του ταύρου]. Αν πάλι, Μαχαμάτι, η
χωριστικότης είναι διάφορη (άνγια) από τα
κέρατα του λαγού (53) δεν θα λάβει χώραν εξαιτίας των κεράτων [και συνεπώς το
ένα δεν είναι διαφορετικό από το άλλο]- αλλά αν αυτό δεν είναι
διαφορετικό (ανάνγια), υπάρχει
μία χωριστικότης που λαμβάνει χώραν εξαιτίας των κεράτων [και συνεπώς το ένα
είναι διαφορετικό από το άλλο]. Ωστόσο όσο και αν αναλυθούν ακόμη
λεπτομερέστατα και αυτά τα ίδια τα άτομα, δεν αποκομίζεται καμμία [ουσία-]
κεράτων η έννοια των κεράτων καθεαυτή δεν είναι εφικτή όταν αιτιολογείται έτσι.
Εφόσον κανένα από αυτά [δηλαδή, ούτε του ταύρου ούτε του λαγού] δεν είναι υπαρκτό,
(εμείς) σε σχέση με τί (πράγματα) θα ομιλούσαμε για μη-ύπαρξη; Κατά συνέπιαν,
Μαχαμάτι, ο συλλογισμός σε σχέση με τη μη-ύπαρξη των κεράτων του λαγού δεν
βοηθάει. Η μη-ύπαρξη των κεράτων του λαγού υποστηρίζεται σε σχέση με την ύπαρξη
τους [στον ταύρο- αλλά στην πραγματικότητα, ένα κέρατο καθεαυτό δεν
έχει ύπαρξη από την αρχή]· κατά συνέπιαν, μην έχεις καμμία χωριστικότητα
σχετικά με αυτά! Η διττότης του όντος και του μη- όντος όπως υποστηρίζεται από
τους φιλοσόφους, Μαχαμάτι, δεν αποκομίζεται, όπως βλέπουμε, από τη συλλογιστική
των κεράτων.
Πάλι, Μαχαμάτι, υπάρχουν άλλοι
φιλόσοφοι οι οποίοι, επηρεασμένοι από λανθασμένες απόψεις, είναι προσκολλημένοι
σε τέτοιες έννοιες όπως μορφή, αιτία και σχήμα- μην κατανοώντας
πλήρως τη φύση του χώρου και βλέποντας ότι ο χώρος κομματιάζεται από τη μορφή,
συνεχίζουν να χωριστικοποιούν σχετικά με τις ξεχωριστές τους υπάρξεις. Αλλά,
Μαχαμάτι, ο χώρος είναι μορφή, και όπως ο χώρος, Μαχαμάτι, διεισδύει μέσα στη
μορφή, η μορφή είναι χώρος. Ο διαχωρισμός των δύο, χώρος και μορφή, επικρατεί.
Μαχαμάτι, για να καθιερωθεί η σχέση του υποστηρίζοντος και του υποστηριζόμενου.
Όταν τα στοιχεία αρχίζουν να αναπτύσσουν [έναν κόσμο], Μαχαμάτι, αυτά είναι
ευδιάκριτα το ένα από το άλλο- δεν διαμένουν στον χώρο, και ο χώρος
δεν είναι ανύπαρκτος σε αυτά.
Το ίδιο είναι (και) με τα κέρατα του
λαγού, Μαχαμάτι, η μη- ύπαρξη των οποίων υποστηρίζεται σε σχέση αναφοράς με τα
κέρατα του ταύρου. Αλλά όταν τα κέρατα του ταύρου, Μαχαμάτι, αναλυθούν στα
μικρότατα άτομα τους τα οποία με τη σειρά τους αναλυθούν περαιτέρω, δεν
υπάρχει, τελικά, τίποτε που να είναι γνωστό σαν άτομα. Τίνος η μη-ύπαρξη μπορεί
να επιβεβαιωθεί σε σχέση με τί; Κατ’ επέκτασιν αυτός ο συλλογισμός δεν είναι
αληθινός σχετικά (54) και με τα άλλα πράγματα.
Τότε, πάλι, ο Ευλογημένος είπε τα εξής
στον Μαχαμάτι τον Μποντισάττβα-Μαχασάττβα: Εσύ Μαχαμάτι, πρέπει να παραμερίσεις
τις απόψεις και χωριστικότητες που σχετίζονται με τα κέρατα ενός λαγού και ενός
ταύρου, με τον χώρο και τη μορφή. Και επίσης, εσύ και άλλοι Μποντισάττβας.
Μαχαμάτι, στοχαστείτε επάνω στη φύση της χωριστικότητας την οποία έχουν από
τον ίδιο τον Νου, και ας εισέλθουν μέσα σε όλες τις Μποντισαττβικές χώρες, όπου
εκεί αυτοί θα αποκαλύψουν τον δρόμο της αυτοπειθάρχησής τους στις εκδηλώσεις
του ίδιου του Νου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου